Gezonde taart met mandarijntjes

gezonde taart met mandarijntjes miss foodie

GEZONDE TAART MET MANDARIJNTJES

Ze zijn er eindelijk weer! De harde, kleine, kogelronde, glimmende en knaloranje mandarijntjes. Je kent ze wel, die met die dunne schilletjes, anders moet je ze niet nemen. Hoe steviger, hoe sappiger! Met afgekloven kindernageltjes waren ze bijna niet te pellen. Ook wel bekend als het Sinterklaasmandarijntje. Zelfs zó lekker dat je het als kind niet erg vond om hem ’s ochtends in je schoen te vinden (althans… dat maak je je als ouder dan toch wijs om je geweten schoon te poetsen omdat je weer eens vergeten bent schoenkadootjes te kopen). Enfin… die dus!

Voor mij vormen ze, samen met die eeuwige geurkaarsjes van de Ikea, een van de hoogtepunten in de winter. OK, samen met schaatsen, sneeuwballen gooien, warme chocolade en erwtensoep. Fris en een beetje zuur moeten de mandarijnen zijn. Eet ze snel want te lang op de fruitschaal en ze worden zacht en raken net dat lekkere frisse kwijt.

Gelukkig hoef je die “doorgeschoten” mandarijntjes niet weg te gooien maar kun je ze heel makkelijk een tweede leven geven in deze best gezonde taart. Lekker fris door de rasp van de mandarijntjes, een vleugje winters door de koekkruiden en soort van gezond door amandelmeel en speltmeel in plaats van bloem en honing in plaats van suiker om te zoeten. Een beetje als compensatie dus voor alle suiker, room, pepernoten, chocolade en ganzenvet die nog komen. Wie zegt dat een gezonde taart niet feestelijk kan zijn?

Mocht je deze blog in de zomermaanden lezen, schroom dan niet om het basisrecept van de gezonde taart naar hartelust aan te passen. Met sinaasappel en sinaasappelbloesem wordt hij heel ook heel bijzonder. Of wat dacht je van citroen en kardamom! Heb je zelf ook een mooie variant verzonnen, dan lees ik het graag in de reacties.

 

Niet al te ongezonde mandarijntjestaart
Heerlijk winters door de combinatie van mandarijntjes en koekkruiden. Zonder suiker dus een fijn alternatief tijdens de feestdagen.
Print
  1. 3 eieren
  2. 100 gram volle Griekse yoghurt
  3. 1,5 dl honing
  4. 1,5 dl neutrale olie, bijvoorbeeld neutrale olijfolie, druivenpitolie of raapzaadolie
  5. rasp van 4 mandarijntjes (eet de rest lekker op!)
  6. 1 el oranjebloesemwater
  7. 1 el maanzaadjes (geen drama om weg te laten maar ze knappen wel lekker als je erop bijt)
  8. 200 gram amandelmeel
  9. 200 gram speltmeel
  10. 1 tl. bakpoeder
  11. snuf zout
  12. Voor de siroop
  13. 50 ml speltstroop (maar honing, ahornsiroop, agavesiroop, rijststroop zijn ook allemaal goede opties!)
  14. sap van 3 mandarijnen (rasp ze eerst, die rasp heb je nog nodig)
  15. 1 flinke tl koekkruiden
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een springvorm van 20 cm in en bekleed hem met bakpapier. Kluts de eieren en voeg yoghurt, olie, mandarijnrasp, oranjebloesemwater en maanzaad toe. Roer goed door elkaar. Meng in een andere kom amandelmeel, speltmeel, bakpoeder en zout goed door. Spatel beide mengsels door elkaar tot een mooi beslag en stort in de springvorm. Bak 30 minuten en check dan de gaarheid door er met een schone sateprikker of breipen in te steken. Als die er schoon en droog uit komt is je taart gaar. Zo niet, verlaag dan de temperatuur naar 160 graden en verleng steeds de tijd met 10 minuten. Als de taart gaar is uit de oven halen en op een rek af laten koelen.
  2. Maak dan de siroop door alle ingrediënten in een steelpannetje op hoog vuur te mengen en in te koken tot het mengsel stroperig wordt. Laat afkoelen en giet over de taart.
  3. Bestrooi de taart tot slot met de mandarijnrasp.
Foodiemoods http://foodiemoods.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *